Nu vet vi vem som ska göra markarbetet

Äntligen är vi färdiga med att välja markfirma som ska göra schakt, grund och uppfart åt oss. Låt oss säga att det har varit minst sagt krångligt att få ordning på det.

Vi har ju förstått ganska tidigt att det skulle bli mycket administration att koordinera allt på egen hand, att se till att vi fick allt gjort och att allt blev ordnat i rätt tid. Det är en utmaning nu men vi misstänker att det blir sju resor värre när vi påbörjar bygget och ska samordna alla yrkesgrupper på ett smidigt sätt.

Nåja, så här kom vi fram till vem som fick äran att göra markarbetet hos oss:

  1. Vi gjorde i ordning ett underlag där vi beskrev vad som skulle göras och när det behövde vara klart. Vi gjorde det ganska omfattande genom att beskriva de olika momenten ingående för att det skulle underlätta för dem som skulle lämna offerter. Vi lämnade med bilder på situationsplan och på tomten och vi specificerade våra önskemål noggrant. Vi stämde även av underlaget på ett byggforum för att se om det var något vi missat, det blir lätt lite pinsamt om man glömmer någon väsentlig del men det visade sig att åtminstone var relativt nära sanningen.
  2. Vi började spalta ner de markfirmor vi kände till och kompletterade med många flera efter en liten turné på Google och på Eniro. Till slut hade vi en lista med 13 olika entreprenörer med tillhörande kontaktuppgifter.
  3. Vi mejlade vår förfrågan till dem som vi hade mejladresser till, övriga ringde vi för att se om de var intresserade och frågade vilken mejladress vi kunde skicka till.
  4. Vid det här laget trodde vi att vi skulle få runt 10 härliga offerter att ta ställning till och satt oss därmed och väntade. Det skulle visa sig att vår arbetsinsats var långt i från färdig här.
  5. Det hade gått 2 veckor sedan vi skickat iväg våra 13 förfrågningar, vi hade fått ett samtal från en entreprenör som ville veta några detaljer kring hur vi hade tänkt. Hur många offerter hade vi fått tror ni? -INGEN! Vi var tvungna att hitta på en plan B, det var bara att sätta sig och ringa runt till alla 13 företag för att se om de planerade att lämna en offert eller inte. Många hade glömt bort vårt mejl, andra sa att de behövde mer tid. Någon avböjde då de inte hade tid och så vidare och så vidare. Det här hade vi inte räknat med, vi trodde att det skulle vara på våra villkor och att offerterna skulle strömma in men helt plötsligt var det vi som skulle böna och be om offerter.
  6. Det hade nu gått 3 veckor sedan vi skickat iväg underlagen och vi hade faktiskt fått 3 offerter att ta ställning till. Vi gjorde en sista avstämning med de företag som hade sagt att de skulle lämna offert men ännu inte gjort det. Det gav återigen vaga svar och olika bortförklaringar, detta ledde till att vi sorterade bort dem. Vi kände väl att en pålitlig, seriös och kommunikativ markfirma var det allra viktigaste i detta.
  7. Nu var det dags att välja vilket av de 3 anbuden/offerterna vi skulle välja. Vi gick igenom dem noggrant och jämförde vad som ingick och inte. Det var intressant att se hur de var utformade och hur man hade formulerat sig. Det fanns vissa fallgropar att ta hänsyn till, bland annat hade en firma skrivit klausul om vintertillägg och lite andra intressanta saker. vi hade även specificerat att vi ville att bortforsling skulle ingå, samma firma hade även en klausul om att det inte ingick.
  8. Efter vi gått igenom innehållet i offerterna så började vi kika på priset för det som ingick. Det som var mest förvånande är att det skiljde 100 000:- mellan billigast och dyrast. Det är mycket pengar! Efter långt övervägande så valde vi till sist det företag och den offert som vi hade haft bäst kontakt med och där offerten kändes mest omfattande. Priset för röjning av sly, schakt, grund med 30 cm isolering, dränering, anslutning V/A med 40 meters gräv samt en grusad uppfart på 30 meter slutade på 212 000:-. Det är mycket pengar, mer än vad vi budgeterat för, men det känns verkligen som att det kommer bli klokt gjort. Vi avslöjar i ett senare inlägg vem entreprenören är.

Sammanfattningsvis:

Det tog cirka 1,5 månad från påbörjat underlag till vi hade bestämt oss för vem vi skulle välja. Kanske var det så att vi var sent ute, markarbetet och plattan ska ju vara helt färdig tills huset kommer i maj. Att det blev dyrare än vad vi budgeterat hade vi inte räknat med, vi tog in riktpriser för cirka 6 månader sedan. De firmor som kom med riktpriser då bemödade sig inte ens att lämna offert nu när det var dags.

Jag vill också rikta en känga till dem som inte lämnade offert eller inte ens hörde av sig för att meddela att de inte hade möjlighet att lämna en sådan. Man är väldigt utelämnad som privatperson och som novis är det ganska svårt att veta vad man kan förvänta sig. Dock är jag, som egen företagare och aktiv i servicebranschen, väldigt noga med återkoppling engagemang och tydlighet.

Nu hoppas vi på VVS-offerter och EL-offerter som ligger under vad vi budgeterat för att ta igen lite. Här kommer en lista på de markentreprenörer vi skickade underlaget till, de med fet stil är de 3 entreprenörer som lämnade offert. De andra har antingen hört av sig och sagt att de inte har möjlighet, inte hört av sig alls trots 3-4 påminnelser eller sagt att de ska lämna offert men helt sonika struntat i att göra det!

  • Kattviks åkeri
  • Hultgrens Mark&Anläggning AB
  • OSAB
  • Lennart Bertwig
  • Bo Snäckerström
  • Schübergs Gräv&Schakt
  • Visby marktjänst
  • Lindqvist AB
  • Alvar Hallgren bygg AB
  • Gotlandsbyggen
  • Ljugarns Schakt&Transport
  • Janssons Gräv&Schakt
  • Broströms Gotland

2 svar på ”Nu vet vi vem som ska göra markarbetet”

    1. Hej!
      Det du nämner ingår inte i markarbetet, allt sådant är redan klart och ska bara anslutas. Grävningen för anslutningen ingår givetvis 🙂
      Hälsningar / Andrei

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *