Koll på alla papper, avtal och information

Det blir en hel del papper i takt med att vår fritidshusresa fortgår. Det är allt från förhandsbesked och gamla bygglovshandlingar till bankpapper och avloppsbeslut. Vi är riktiga sparare, man vet aldrig när man behöver titta på något eller när man vill gå tillbaka för att få se hur allt faktiskt gick till.

För att ha bra koll på allt har vi gjort en egen “Åminne-pärm”, den innehåller:

  • Pantförskrivningspapper.
  • Köpebrev.
  • Tillträdesavtal.
  • Lantmäteriförrättning.
  • Säljblad från ett otal fritidshustillverkare (dessa rensar vi nog ut sen när vi bestämt oss för vad vi ska bygga.)
  • Information från GEAB, det lokala elbolaget, gällande vår elanslutning.
  • Information om vakuumtoaletten vi skall använda.
  • Utgångna bygglovshandlingar samt ett utgånget förhandsbesked.
  • Vatten-och avloppsbeslut från Region Gotland och “Klart Vatten”.
  • Situationsplaner.
  • Handlingar från borrandet av brunnen inklusive tidigare gjorda vattenprov.
  • Tomtkartor och kartor på anlagd infiltration.
  • Produktionskostnadskalkyler.
  • Bankhandlingar som avser den del vi belånat vår bostadsrätt till när vi köpte tomten.

Än så länge är det inte någon slavisk ordning i pärmen men allt vi behöver finns iaf där.

Hur har ni gjort för att ha koll på alla handlingar vid tomtköp och husbygge? Har ni haft en separat pärm för det som rör tomten och en annan för det som rör själva bygget?

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *